söndag 28 augusti 2016

Mitt liv som halvtidsstuderande distansstudent

Imorgon startar mitt nya liv som halvtidsstuderande distansstudent. Jag ska läsa kursen Filosofins historia på Södertörns högskola. Jag är lite spänd att se om jag mäktar med att fortsätta jobba heltid och ägna mig åt mina övriga favoritintressen samtidigt som att plugga på halvtid. Jag valde mellan denna enterminskurs och en tvåterminskurs med en baktanke. Om jag kommer på att jag inte riktigt har energi för att plugga är det troligare att jag ändå slutför kursen om den är på en termin än om jag skulle välja en annan kurs på två terminer.

Två tegelstenar med sammanlagt drygt 1000 sidor
Anledningen till att jag väljer att läsa filosofi är flera. Det finns det allmänbildade argumentet; att ha ett hum om vad Kant, Platon och Nietzsche hade för tankar om världen kan ju inte vara fel. Alla norska studenter lär dessutom inleda sina studier med att studera filosofi. Så det kanske är en bra grund inför övriga ämnen? Jag är ganska inne på att läsa om Integral Theory och Ken Wilber som skrivit mycket om detta är rätt pigg på att namedroppa diverse filosofer. Att då kunna de grundläggande filosofiska teorierna kommer att underlätta läsningen av hans böcker. Mitt sista argument är att filosofi är ändå någonting jag vill veta mer om oavsett om jag jag läser på högskola eller inte. Att då gå en kurs som förhoppningsvis är pedagogiskt upplagd tror jag både ökar min förmåga att ta till mig ämnet samtidigt som jag kommer att tillgodogöra mig kunskapen på ett effektivare och snabbare sätt.

Att vara distansstudent har ju också den uppenbara fördelen att jag slipper det spexiga studentlivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar