fredag 23 december 2016

Äta insekter

Jag vet inte vad detta blogginlägg egentligen har att göra med begreppet renässansmänniska. Det kanske mer handlar om en nyfikenhet och en öppenhet för nya intryck och impulser. Hursomhelst kommer jag ihåg att jag såg ett reseprogram på TV för ett antal år sedan där Dogge i Latin Kings åt friterade insekter i något land i Asien. Jag minns att jag tänkte att det verkade spännande och att det var synd att jag var vegan så att jag inte kunde testa. Nu när jag slutat med min strikta vegandiet öppnar sig nya möjligheter.

Jag såg nyss dokumentären Äta myror? på SVTplay (kan ses till 17/2 2017). Den följer några gourmetkockar i jakten på smakliga insekter. Det jag tycker är spännande med dokumentären är inte bara fokuset på alternativa proteinkällor i en värld med allt större befolkning. Huvudpersonerna i dokumentären tycker inte bara att människor ska ha tillgång till mat, utan också till god och delikat mat i ett sammanhang av glädje, gemyt och gemenskap.

I dokumentären lyfts olika perspektiv fram. Handlar det om att låta de multinationella livsmedelsjättarna massproducera billig mat från råvaror vi i Väst inte använt oss av eller handlar det om att upptäcka njutningsfulla matögonblick med larver, myror och gräshoppor? Dokumentären försöker sig inte på att sia om framtiden men vi får se människor äta många olika slags krälande smådjur och överraskas av smaksensationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar